Ole ystävällinen

emmi-laiturilla-2015_28064048156_o.jpg

”Nyt on trendikästä olla ystävällinen”, kerrottiin Helsingin Sanomien vuoden ensimmäisen päivän artikkelissa. ”Jos tänä vuonna kannattaa opetella yksi uusi trendi, se on: ole mukava.”

Ystävällisyys on ihmiskunnan kohtalonkysymys. Se on valttia myös rekrytoinnissa. Kahdesta pätevästä tyypistä valitaan todennäköisesti se, joka on mukava. Ystävällisyys on merkki älykkyydestä, sanoo tutkija Emma Seppälä. 

Olen aina ollut yliherkkä töykeydelle, ylimielisyydelle ja kovuudelle. Lähdin pari päivää sitten Twitteristä pois yli 10 vuoden jälkeen, koska ystävällisyys ei siellä oikein toimi. Twitterissä menestyvät he, jotka sivaltavat pahiten ja he, jotka loukkaantuvat eniten. Miksi täyttäisin vapaaehtoisesti päiväni toisten pahalla ololla ja ilkeyksillä?   

Eilen lähdin pois ravintolasta lukematta sivuakaan saamastani ruokalistasta, koska asiakaspalvelija oli ikävä: hän ei katsonut silmiin, ei tervehtinyt, ei hymyillyt. Heitti vain ruokalistan eteeni ja lähti mitään sanomatta pois. Mikään ruoka ei olisi maistunut hyvältä sen jälkeen. 

Mutta asia on myös päin vastoin. Jos parturi leikkaa tukkani vähän niin ja näin, se ei haittaa, koska hän on ystävällinen. Jos joku etuilee jonossa, se on ok, koska hän pyytää anteeksi ja hymyilee kauniisti. (Myönnän, että kauniille thaimaalaiselle on helpompi antaa anteeksi kuin karskille länsimaalaiselle.)

Ystävällisyys auttaa menestymään. Kun työporukassa on hyvä fiilis, uskalletaan ottaa riskejä pelkäämättä virheitä. Kun virheille on lupa nauraa, niitä on hauskempi tehdä. Ja kun miettii, miten iso osa tekemästämme työstä on aina epätäydellistä, ystävällisyyttä tuskin voi ylikorostaa.

Ystävällinen ele on vähän niin kuin kultainennoutaja. Niitä ei ole maailmassa koskaan liikaa.