Pyhän Hengen odotus

Minä en saarnaa, minä ainoastaan puhun. Näin puhuin tänään Raumalla Pyhän Ristin kirkossa.

Rauma

PYHÄN HENGEN ODOTUS

On suuri ilo ja kunnia saada olla täällä tänään. Olemme mieheni Ilkan kanssa odottaneet tätä vierailua kovasti.

Pyhän Ristin kirkko on kaikessa historiallisuudessaan hyvin vaikuttava – ja hyvin erilainen kuin mihin olemme Thaimaassa tottuneet. Siinä vaiheessa, kun tämä kirkko jo valmistui, kristinusko ei ollut vielä oikeastaan edes saavuttanut Thaimaata. Kirkko alkoi kasvaa Thaimaassa vasta noin 200 vuotta sitten. Tällä hetkellä luterilaisia seurakuntia on Thaimaassa nelisenkymmentä, ja luterilainen kirkko on vireä, nuorekas ja kasvava. Meno on rentoa ja välitöntä, vailla historian arvokasta painolastia.

Jos siis olisin nyt rakkaassa kotiseurakunnassamme Bangkokissa, läpsyttelisin kirkossa rennosti paljain jaloin, niin kuin siellä tapana on. Ja tämän päivän aiheen käsittelyn aloittaisin kutsumalla seurakunnan mukaan spontaaniin keskusteluun. Heittäisin seurakuntalaisille kysymyksiä: Mitä tulee mieleen Pyhän Hengen odottamisesta? Millainen on ihminen, joka odottaa Pyhää Henkeä? Miten hän käyttäytyy? Mitä hän tekee? Miten Pyhää Henkeä pitäisi odottaa?

Mikrofoni kiertäisi seurakunnan keskellä, ja juttua riittäisi. Samoin naurua ja kätten taputuksia.

Koska olen Suomessa, vaikuttavan arvokkaassa ympäristössä ja vieläpä vieraana, en uskalla toimia näin spontaanisti. Siksi pyydän jokaista vain hiljaa mielessään miettimään, mitä Pyhän Hengen odottaminen tarkoittaa tänään?  Miten tämän päivän ihminen odottaa Pyhää Henkeä?

Idea Pyhän Hengen odottamisesta ei ole seurakunnan keksintö. Se on alun perin Jeesuksen idea ja Hänen käskynsä. Ensin Hän antoi opetuslapsilleen tehtävän: lähtekää liikkeelle ja tuottakaa hedelmää. Se tarkoittaa: viekää ilosanoma Jumalan rakkaudesta kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa. Sitten Hän lupasi seuraajilleen kaiken sen, mitä tässä tehtävässä tarvittaisiin, koko varustuksen.

Hän vakuutti, että Isä kuulisi rukoukset. Jeesuksen seuraajat eivät myöskään olisi ikinä yksin, vaan saisivat Puolustajan ja Neuvonantajan olemaan kanssaan joka hetki. Pyhä Henki antaisi kaikki tarvittavat lahjat ja voiman ja kirkastaisi Jeesusta.

Lisäksi tärkeää olisi keskinäinen rakkaus. Ilman sitä ei tehtävää pystyisi hoitamaan. Työ kävisi mahdottomaksi ja liian raskaaksi. Suuria tuloksia saadaan aikaan vain hyvällä joukkuepelillä – kuten olemme nähneet.

Annettu tehtävä oli niin suuri ja niin haastava, että siihen oli turha ryhtyä omassa voimassa, ja siksi opetuslasten tuli rauhassa jäädä odottamaan Pyhää Henkeä. Raamattu kertoo, että kun he myöhemmin olivat koolla yläsalissa, Pyhä Henki vuodatettiin voimallisesti.

Vieläkö Jeesuksen käsky on voimassa? Koskeeko tämä kaikki myös meitä? Kyllä ja ei. Tehtävä on edelleen sama: lähtekää liikkeelle ja tuottakaa hedelmää. Kertokaa maailman kaikille ihmisille Jumalan rakkaudesta! Sen sijaan odottaminen on tänä päivänä turhaa. Pyhä Henki on jo vuodatettu seurakunnan ylle. Se oli historiallinen tapahtuma, ja siitä on jo 2000 vuotta. Meidän ei tarvitse enää odottaa. Pyhä Henki on tullut jo; Hän on täällä tänään.

Tämän päivän seurakunnalle Jeesus ei sano: ”Odottakaa ja menkää yläsaliin.” Pikemminkin Hän saattaisi sanoa: ”Mitä ihmettä te vielä odotatte? Lähtekää jo pois kaikenlaisista yläsaleista! Laskeutukaa alas, teillä on työ tehtävänä.” Pyhä Henki kaikkine lahjoineen on täällä jo.

Jokaisella uskovalla, kastetulla ihmisellä on Pyhä Henki, voit luottaa siihen aivan varmasti. ”Ei kukaan voi sanoa Jeesus on Herra, muuta kuin Pyhässä Hengessä”, toteaa Raamattu. Jeesuksen seuraajat ovat Pyhän Hengen temppeli; Pyhä Henki asuu meissä.

Yksi vanha teologi on todennut, että kun ihminen tulee uskoon, Pyhä Henki muuttaa asumaan hänen sisimpäänsä – mutta joutuu usein lukituksi kellarikerrokseen. Hän on siellä temppelissämme jossain syvällä, ikään kuin säilössä, mutta Hänen ei anneta täyttää koko rakennusta. Hänelle ei anneta tilaa.

Pyhän Hengen odotus on tänä päivänä sitä, että Pyhä Henki odottaa. Hän odottaa, että päästämme Hänet ulos kellarista.

Hän haluaa tehdä tekoja kauttamme. Hän haluaa sanoa sanoja kauttamme. Hän haluaa sanoa yllättävän, kauniin sanan rohkaisuksi epätoivoiselle; Hän haluaa sanoa viisauden sanan juuri oikealla hetkellä. Hän haluaa kohdata, luoda uutta, tuoda elämää.

Pyhä Henki haluaa meistä ulos. Kyse ei ole siitä, että me odottaisimme Pyhää Henkeä tulevaksi meihin. Suunta on päinvastainen. Pyhä Henki odottaa, että me päästämme Hänet ulos.

Hän toimii kuten Apostolien tekojen aikaan – ällistyttävillä, tuoreilla ja radikaaleilla tavoilla. Päämäärä on aina sama: Kristuksen kirkastaminen ja seurakunnan varustaminen sille annettua tehtävää varten.

Lopuksi haluaisin siirtyä käytäntöön. Kauniit sanat ovat vaarassa jäädä pelkäksi tunnelmoinniksi, ellei niille pysty antamaan muotoa arjessa. Miten Pyhälle Hengelle voi siis käytännössä antaa enemmän tilaa?

Luulen, että kaikki täällä olevat tietävät sen kyllä. Porukka, joka kokoontuu sunnuntaiaamuna kirkkoon, on aika valikoitunutta. Tiedon puute ei ole ongelma. Me kaikki tiedämme, että Pyhä Henki saa meissä tilaa, kun varaamme aikaa rukoukselle ja Raamatun lukemiselle ja kun elämme kristittyjen yhteydessä. Pyhä Henki vaikuttaa ehtoollisessa; Pyhä Henki vaikuttaa Kristuksen ruumiin kautta.

Tiedon puute ei ole ongelma. Ongelma on se, että on vaikea täyttyä Hengellä, jos on jo aivan täynnä kaikkea muuta. Pyhälle Hengelle ei ole tilaa.

Tyhjentäminen on siksi välttämätöntä. Aikataulun tyhjentäminen silloin tällöin; mielen tyhjentäminen hetkeksi muista suunnitelmista ja ajatuksista.

Se ei tapahdu itsestään. Se vaatii määrätietoisuutta ja päättämistä. Se vaatii myös tietynlaista suunnitelmallisuutta.

Kukaan ei sattumalta huomaa olevansa Raamattu kädessä tutkimassa Jumalan Sanaa, tai kukaan ei vahingossa huomaa olevansa kirkossa. Tarvitaan tietoinen päätös ja aikataulun suunnittelua. Mihin kohtaan vuorokaudessa raivaan kalenteriini määrätietoisesti sen tilan, jolloin panen kaiken muun syrjään ja olen vain Jumalan kanssa? Silloin on aika sulkea kännykkä ja iPad ja keskittyä yksin Jumalaan.

Tarvitaan myös älyn käyttöä. Jos jo pelkkä ajatus Raamatun lukemisesta tai rukoilemisesta väsyttää ja pitkästyttää, on aika tietoisesti muuttaa jotakin. Usein tällaisessa tilanteessa on kyse yksinkertaisesti siitä, että ihminen yrittää jäljitellä jotakuta muuta. Tai ehkä hän on huomaamattaan jäänyt toistamaan tapaa, joka on joskus menneisyydessä toiminut mutta tänä päivänä lähinnä rasittaa ja kyllästyttää. Jos yrittää lukea Raamattua ja rukoilla tavalla, joka ei oikeasti kosketa omaa sisintä, se muuttuu ikäväksi velvollisuudeksi.

Luin juuri erään tunnetun suomalaisen kirjan, jossa hän muistelee omaa äitiään. Kun äiti oli murheiden raskauttama, hän vetäytyi yksinäisyyteen rukoilemaan. Hetken päästä äiti tuli takaisin kuin valokyvyssä käyneenä. Raskaat murheet oli jätetty Jumalalle, ja äiti näytti siltä kuin olisi kylpenyt valokylvyssä

Miten ihana kielikuva! Tältä kohtaamisen Jumalan kanssa pitäisi näyttää. Jos rukoileminen ja Raamatun lukeminen tuntuu kivireen vetämiseltä, jokin on pielessä.

Joskus on paikallaan ottaa esiin vaikka muistiinpanovälineet ja istua alas analysoimaan tilanne. On aika laatia älykäs suunnitelma. Mikä on tällä hetkellä se tapa, jolla Pyhä Henki minua koskettaa? Onko se ehkä musiikki, niin kuin Daavidilla? Vai olisiko se ken ties hengellisen päiväkirjan kirjoittaminen? Vai olisiko nyt aika Raamatun systemaattiselle tutkimiselle? Laadukkaita raamatunselitysteoksia on tarjolla runsaasti, ja ne ovat kaikkien ulottuvilla. Etsi se tapa, joka juuri tällä hetkellä rakentaa sinua – ja nauti! Laatuajasta Jumalan kanssa on lupa nauttia. Tuskin on olemassa puhtaampaa ja kirkkaampaa iloa kuin se, joka tulee taivashetkistä, kohtaamisista Jumalan kanssa.

Rukoillaan

Rakas taivaallinen Isä, kiitos Pyhästä Hengestä.

Kiitos, ettet ole jättänyt meitä yksin.

Kiitos Pyhän Hengen lohdutuksesta, inspiraatiosta, voimasta ja kaikista lahjoista.

Auta meitä tekemään tilaa Pyhälle Hengelle elämässämme.

Auta raivaamaan tilaa aikatauluumme ja ajatuksiimme. Anna uusia ideoita, kirkkaita ajatuksia ja luovuutta.

Tervetuloa, Pyhä Henki. Täytä meidät ja tee meidän kauttamme niitä tekoja, joita Sinä haluat tehdä.

Kirkasta Jeesus meille ja koko maailmalle.

Jeesuksen nimessä

aamen

 

 

3 comments

  1. Kertakaikkiaan hyvä saarna! Kiitos Jumalalle, että on antanut Sadulle tälläistä viisautta ja taitoa pukea se sanoiksi. Ja kiitos, Satu, sinulle, että olit valmistanut puheen näin huolellisesti ja että ajoit sen meidän kanssamme!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s