Taivasten valtakuntaan ei pääse kuolemalla vaan elämällä.

Kirkon missio on perinteisesti tähdännyt sielujen pelastukseen. Tämän ajattelutavan mukaan Taivasten valtakuntaan pääsee kuolemalla, ja kirkon tehtävä on varmistaa, että mahdollisimman moni kuolee oikeassa uskossa. Jos ei hyvällä niin sitten vaikka pelottelulla. Myös miekkaa on historian saatossa käytetty.

Tässä missiossa ei juuri ole tilaa tälle maailmalle. Puitten ja pandojen ei tarvitse murehtia helvetistä, joten turha niitä on yrittää pelastaa. Tämä maailma on ”tulelle talletettu” ja kaikki täällä on turhuutta. Siksi kristityn tehtävä on kärsivällisesti odottaa luvattua uutta elämää eikä yrittää tehdä taivasta maan päälle.

Teologisella kielellä tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus kyllä ratkaisi syntiongelman, mutta ei synnin seurauksia. Syntiongelma on ero Jumalasta. Synnin seuraus on se, että maailma on mullin mallin.

Kirkolla voi olla myös toisenlainen missio. Sen mukaan Taivasten valtakuntaan ei pääse kättä nostamalla herätyskokouksessa, pitämällä totena riittävää määrää opinkohtia tai lukemalla syntisen rukouksen. Kysymys ei ole staattisesta uskomisesta ja oikeassa olemisesta vaan jatkuvasta liikkeellä olemisesta ja etsimisestä. ”Etsikää Jumalan valtakuntaa”, Jeesus opetti.

Valitettavasti tuota valtakuntaa ei ole helppo löytää. Se ei ole ”siellä tahi täällä”, ja sen tulemista on lähes mahdoton tarkkailla. Mutta Jeesus antaa ohjeen, mistä valtakuntaa voi etsiä: Valtakunta löytyy marginaaleista, ja marginaalit taas löytyvät useimmiten valtahierarkioiden ulkopuolelta.

Minä uskon, että kirkon missio liittyy ennen kaikkea tähän maailmaan. Tämä maailma on juuri se paikka, johon rukoilemme Jumalan valtakunnan tulemista ja Jumalan tahdon tapahtumista. Siksi kirkon on puututtava yhteiskunnan epäkohtiin. Siksi kirkon on osallistuttava ympäristönsuojeluun. Käsky huolehtia luomakunnasta on annettu kaikille ihmisille, myös kristityille.

Kirkon mission tulee olla sama kuin Jumalan missio. Se on: Taivasten valtakunta täällä, maan päällä. Tuohon valtakuntaan ei pääse kuolemalla vaan elämällä.

3 comments

  1. Jos olisin FB:ssa laittaisin tän jutun laajaan jakoon. Nyt on vain kehuttava niille muutamille, joita joskus tapaan. Tässä on varsinainen herätyskristillisyyden ydin roskista perattuna! Kiitos, Ilkka!

    Tykkää

  2. Kiitos Ilkka tästä! Eksistentiaalisen kriisin ja monenmoisten opinkysymysten aiheuttaman ahdistuksen keskellä painivalle tämä oli lohdullinen kirjoitus.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s