Koukussa thai-saippuaan

x1080-Ecb.jpg

Rupesimme Sadun kanssa alkukesästä katsomaan thaimaalaista saippuaoopperaa Buppe Sannivas. Halusimme oppia kieltä. Saippuasarjan kieli oli yksinkertaista ja selkeästi äännettyä — vähän niin kuin Kauniit ja rohkeat aikanaan. (Vieläkö se menee?) 

Emme arvanneetkaan, millaisesta ilmiöstä sarjassa oli kyse. Pian alkamisensa jälkeen helmikuussa 2018 sarja rikkoi Thaimaassa kaikki aikaisemmat katsojaennätykset. Sarjaa esittäneen tv-kanavan oseakekurssi nousi parissa viikossa liki 50 %. Lisäksi sarjaa katsottiin myös naapurimaissa — kaikissa muissa paitsi Myanmarissa. Siihen on hyvät historialliset syyt, joihin en nyt puutu.

Sarja sijoittuu 1600-luvulle ja Ayutthayan kuningaskuntaan, josta eurooppalaiset käyttivät tuolloin nimeä Siam. Sarjan ansiosta valmismatkat Ayutthayan historialliseen paikkaan (n. 70 km päähän Bangkokista) ovat tällä hetkellä ylibuukattuja. Kymmenet tuhannet ihmiset tungeksivat näkemään Ayutthayan temppelien raunioita.  

Saippuaooppera on opettanut meille paljon kielestä, historiasta, kulttuurista ja jopa ruoanlaitosta. Yksi mielenkiintoinen opetus liittyy siihen, miksi kristinusko ei ole koskaan onnistunut leviämään Thaimaassa. Syy on lyhyesti, ja mutkia hieman oikaisten, seuraava:

Kuningas Narai hallitsi tuolloin Thaimaassa. Hänen ykkösmiehekseen nousi kreikkalainen ”pahis” Phaulkon, joka Ranskan aurinkokuningas Ludvig XIV:n ja jesuiittojen avulla yritti käännyttää thai-kuninkaan katolilaisuuteen. Hän ei kuitenkaan onnistunut. Asiat menivät lopulta vain huonompaan suuntatan. Phaulkonin pelättiin vehkeilevän ulkovaltojen kanssa Siamin alistamiseksi, ja siksi hänet teloitettiin maanpetossyytteen nojalla. Samaan syssyyn karkoitettiin  — tai teloitettiin — kaikki eurooppalaiset lähetyssaarnaajat. Kristinusko käytännössä kiellettiin.

Historiankirjat kuvailevat Phaulkonia juonittelijana, ja varsin epämiellyttävänä henkilönä hänet kuvataan myös saippuasarjassa. Oliko Phaulkonilla tuhannen taalan paikka tuoda kristinusko Thaimaahan, mutta hän mokasi sen? Mahdollisesti. Se, että sekä Phaulkon että jesuiitat sekaantuivat Thaimaan politiikkaan, synnytti nimittäin voimakkaan kristinuskonvastaisen vastareaktion.  

Sen sijaan kuninga Narai, joka siis ei suostunut kääntymään kristinuskoon, sanoi käännytysdelegaatiolle jotakin mielenkiintoista: ”Mitä jos Jumalan tahto oli alun perinkin luoda eläviä olentoja, jotka näyttävät erilaisilta ja ajattelevat eri tavoin?”

Mutta mistä sarjassa on siis kysymys?

Hyväsydäminen nuori nainen Kedsurang kuolee auto-onnettomuudessa ja hänen sielunsa siirtyy ajassa yli 300 vuotta taaksepäin Ayutthaya-aikaan, asumaan Karaked-nimiseen naiseen. Tämä alkuperäinen Karaked oli ilkeä, eikä kukaan pitänyt hänestä. 

Muut hahmot ovat hämmästyneitä nähtyään yhtäkkisen muutoksen (”kuolleista heränneen”) Karakedin käyttäytymisessä. Ilkeästä naisesta olikin tulikin ystävällinen ja suorastaan hauska. Uusi Karaked tuo vanhaan aikaan monia nykykielen sanoja kuten ”okei”. Nykyisen ja vanhan kielen ja kulttuurin kohdatessa syntyy monia hauskoja väärinkäsityksiä.

Sarjan muut hahmot ihmettelevät myös, miten Karaked voi tietää niin usein, mihin jokin tapahtuma johtaa, ja miten hän tuntee niin hyvin alueen maantietoa. No, me katsojat tiedämme siihen syyn. Karaked on lukenut läksynsä historiantunnilla hyvin, ja tästä on hänelle nyt monenlaista hyötyä. 

Sarja on kuin lottovoitto Thaimaan kulttuuriministeriölle, mutta samalla hyvin nolo asia. Yksi kaupallinen tv-yhtiö on tehnyt sen, mitä ministeriö on laihoin tuloksin pitkään yrittänyt omilla kulttuuriohjelmillaan: vahvistaa perinteistä thai-kulttuuria.

Ministeriön väitetään jopa haluavan rahoittaa sarjan jatko-osia. Se tuskin on hyvä idea. Kansa kyllä osaa erottaa propagandan aidosta rakkauskertomuksesta.  

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s